Korteri Renoveerimine
Tihti arvatakse, et korteri ehitus on lihtne ettevõtmine, kuid täna, mil selles valdkonnas olen olnud juba mitmeid aastaid, võin öelda, et nii see tegelikult pole. Paljud inimesed on valede otsuste tõttu kannatanud nii moraalset kui ka majanduslikku kahju. Siinkohal toon välja näited miks need ettevõtmised on halvale teele läinud:
1. Klient võtab erinevatele tööetappidele eraldiseisvad ehitajad/meistrid
Sellisel juhul võetakse korteri (tühi karp) ehituseks 3-5 erinevat töömeest – plaatija, elektrik, puusepp, kipsipaigaldaja, maaler, torumees jne. Suurimaks väljakutseks saab nende osapoolte effektiivse koostöö korraldamine. Tuleb arvestada, et kui töölised üksteist ei tunne, siis enamikel juhtudel me ei tea kui hästi nad suudavad omavahel suhelda, et tööd saaksid kiirelt organiseeritud ning tehtud.
Alati võib olla kuskil ka nn “nõrgim lüli” kelle viga võib pidurdada teiste tööliste tööd ning samuti tekitab kliendile lisakulu. Antud ülesehituse puhul tuleb kliendil arvestada, et tema organiseerida on ka suures plaanis kõik ehitusmaterjalid. Selline tööde ülesehitus on väga keerukas ja aeganõudev ning enamikul juhtudel ei anna soovitud tulemust.
2. Klient on otsustanud, et korteri renoveerimine toimub ühe mehe poolt.
Antud valiku puhul on kõige suurem oht, et kahju tekib pikas plaanis ja vead ei pruugi töid tehes välja tulla. Praktikas on olukord selline, et klient on leidnud endale selle ühe ja õige ehitaja, mis tähendab seda, et ehiatajal ei ole kõrval ühtegi kontrollorganit.
Esimese ülesehituse puhul oleks plaatija kohe täheldanud kui torutööd või kipsitööd on tehtud kehvasti. Praegusel juhul teeb üks ehitaja endale tööd ise ette ja nii saab ta alati eelmise halvasti tehtud etapi kuidagi ikka ära peita või jääb see talle endalegi tähele panemata. See aga tekitab olukorra kus klient kahe aasta pärast märkab, et maalritöö praguneb või torud on vaikselt kaks aastat tilkunud ja altnaabri sein juba hallitab. Ja muidugi on teada tuntud tõde, et kui üks mees oskab kõike, siis tegelikult ei oska ta midagi. Võin oma praktika põhjal öelda, et 90% juhtudel vastab tõele.
3. Kõige odavam pakkuja
Klient on võtnud näiteks kolm pakkumist, millest üks paistab olevat selgelt kõige odavam. Ta kinnitab selle, eelkõige hinna tõttu. Ma ei taha öelda siinkohal, et odavaim pakkumine on nendest kõige kehvem, aga tahaksin välja tuua mõned nüansid , mida võiks valiku tegemisel arvestada. Kõige olulisem aspekt on, et klient teeks endale selgeks mida üks või teine pakkumine sisaldab. Teiseks tuleb uurida ettevõtte tausta ning seal töötavate inimeste pädevust. Lihtsaim viis selleks on lasta ehitajal vormistada kindel tööde graafik ning lasta teile selgeks teha kõik tööde etapid ning kogu ehitusprotsess, peensusteni. See annab teile juba aimduse ehitaja kompetentsusest.
Loodan, et need nõuanded minu blogis aitavad teil realistlikumalt üldpilti näha kuidas peaks toimuma korteri renoveerimine.
Lugupidamisega,
Martin Saar